Wigilia Paschalna to niezwykła noc – Wielka Noc – w czasie której nie warto oceniać i odmierzać po ludzku; albo inaczej, to noc, kiedy można się zdać na boską siłę Jego zmartwychwstania. Całość rozpoczyna się przed kościołem. Do rozpalonego ogniska podchodzą kapłani i służba liturgiczna, gdzie następuje poświęcenie ognia, a potem prowadzący kreśli na paschale znak krzyża, litery Alfa i Omega oraz na polach między ramionami krzyża cyfry bieżącego roku, a potem umieszcza w paschale pięć symbolicznych gwoździ w formie krzyża.
Z zapalonym paschałem procesja wchodzi do ciemnego, nieoświetlonego kościoła. Chrystus jest tym, który swoim zmartwychwstaniem rozprasza ciemności grzechu i śmierci, który na powrót wlewa w nasze serca radość życia, Bo przecież nie musimy się już bać naszego największego wroga, śmierci, skoro On ją pokonał. Symbolikę światła wyjaśnia śpiewane teraz orędzie Wielkanocne. "Weselcie się już zastępy aniołów w niebie...".
W archikolegiacie tumskiej Triduum Święte rozpoczęło się wieczorem. Wierni zgromadzili się na liturgii nawiązującej do Ostatniej Wieczerzy. Wielki Piątek to dzień śmierci Chrystusa. Tego dnia nie odprawia się mszy świętej. W kościele odprawiona została tylko liturgia Męki Pańskiej. W jej trakcie adorowane było drzewo krzyża, które staje się znakiem zbawienia. Po zakończeniu liturgii nastąpiło wystawienie Najświętszego Sakramentu i przeniesienie go do symbolicznego Grobu Pańskiego. Mszy świętej nie ma także w Wielką Sobotę. Tego dnia wierni święcą pokarmy i odwiedzają Groby Pańskie. Wieczorem gromadzą się na liturgii Wigilii Paschalnej, która zalicza się już do niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego.
Boży Grób- instalacja Biały stelaż symbolizuje grotę grobowca. Tylna ściana jest wymienna, tak aby w odpowiednim czasie pojawiały się kolejne obrazy. I tak w pierwszej odsłonie jest wydruk z ciałem Chrystusa okrytym płótnem. W drugiej odsłonie jest wydruk z całunem Chrystusa. A w trzeciej odsłonie jest wstawione lustro. Każdy podchodzący do grobu widzi obraz Zmartwychwstałego - swój wizerunek jako człowieka Paschalnego. Autorem pomysłu jest p. A. Fydrych.
Zdj. M. Antczak
- Log in to post comments